söndag 26 juni 2016

Hållbar semester

Nu börjar semestertider för många av oss, så även för mig. Semester kan vara så olika vad gäller boende som resesätt. Tält, femstjärnigt hotell, husvagn eller sommarstuga utan rinnande vatten. Flyg, bil eller cykel till resmålet. Oavsett hur man reser, var man bor och vad man gör på resmålet ska man inte glömma bort hållbarhetstänket. För gör vi det så kan vi fortsätta resa i framtiden också. Tips om hållbart resande kan du få på bl a.


Vilka reseminnen brukar du ha med dig hem från semestern? 

Jag gillar gå på lokala marknader och se på utbudet. Ibland räcker det med att bara titta. Eller så köper jag med mig hem kryddor, lokalt hantverk eller tyger. 



Tyger till dukar eller som förkläden som lokalbefolkningen använde tyget till

Frukt och bär på Wiens matmarknad

Utbudet av all färsk mat är bara ögongodis.


Att köpa färsk fisk på marknaden är bara en dröm för oss nordbor

Närproducerade blommor
Sist, men inte minst, glöm inte bort umgås med varandra under semestern


Denna skylt såg jag i Wien. Så talande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar